Hieman terveellisemmät kukkakaalinachot


Minä rakastan nachoja. Ne ovat täydellistä lohturuokaa, viikonloppusafkaa, illanistujaispurtavaa. Juustoisia, rouskuvia ja ah-niin-rasvaisia. Eivät siis kuitenkaan niin kovin terveellisiä ja ovathan ne varsinkin näin diabeetikon näkökulmasta myös aika hiilaripommeja. Toki silti aina välillä kun tekee mieli herkutella, tehdään kunnon nacholautaset kaikilla mausteilla ja nautinkin annokseni silloin ilman sen suurempia omantunnontuskia, sillä pitäähän jokaisella omat pienet syntinsä olla. Mietin kyllä kuitenkin aina silloin tällöin, että saisikohan tästä herkusta mitenkään tehtyä edes hitusen terveellisempää versiota, ja kun sitten törmäsin kukkakaalinachojen reseptiin, tiesin heti että näitä on kokeiltava! Ja koska lopputuloskin oli kuin olikin varsin kelpo, niin päätin jakaa ohjeen nyt teillekin. Kukkakaali on kyllä ihan mahtava ihmeruoka, sillä siitä saa taiottua vaikka mitä herkkuruokia aina vähän terveellisempään muotoon - esimerkiksi kukkakaalipizza tai paistettu kukkakaaliriisi ovat heti kevyempiä vaihtoehtoja varsinaisille esikuvilleen. Kannattaa kokeilla!




KUKKAKAALINACHOT 
3-4 annosta

1 keskikokoinen kukkakaali
oliiviöljyä
1 pkt GoGreen Salsa Original
 n. 150g Cheddar-juustoa raastettuna
♥ puolikas sipuli
 puolikas paprika
 1 avokado
 korianteria
 mausteita oman maun mukaan, esim. taco-maustetta, mustapippuria, chiliä ja kuminaa

(Teimme nachot kaapista löytyvillä aineksilla, mutta täytteiksi sopisi hyvin myös vaikkapa tomaatti, punasipuli, jalapeno tai oliivi - oikeastaan kaikki, mitä tavallisiinkiin nachoihin laittaisi.)

Leikkaa kukkakaali n. 1 - 1,5 cm paksuiksi viipaleiksi. Levitä tasaisesti uunipellille ja ripottele pinnalle oliiviöljyä ja mausteita. Paahda uunissa 225℃ noin 40 minuuttia, kunnes kukkakaalit ovat kauniin kullanruskeita.

Kun kukkakaalit näyttävät hyviltä, ota pois uunista ja ripottele päälle lisää mausteita, osa juustoraasteesta, puoli pakettia salsa-kastiketta sekä viipaloidut sipulit ja paprikat. Ripottele pinnalle silputtua korianteria ja laita koko komeus uuniin vielä noin 10-15 minuutiksi, kunnes juusto on sulanut. 

Tarjoile nachot guacamolen (meidän pikaversio oli yksinkertaisesti muussattu avokado sekä hieman sitruunanmehua ja mustapippuria sekoitettuna keskenään) ja lopun salsa-kastikkeen kanssa. Myös esimerkiksi ranskankerma sopisi nachojen kaveriksi loistavasti! Viitseliäämpi tekisi salsankin itse, mutta esimerkiksi juuri tuo GoGreenin valmis-salsa toimii kyllä erittäin hyvin.


Ihan superhyvää eikä todellakaan jäänyt samanlaista ähkyä oloa kuin oikeiden nachojen jälkeen helposti jää. Eli luulenpa, että nämä tulevat korvaamaan meillä maissilastu-nachot useamminkin - olen aina niin innoissani, kun löydän jotain oikeasti hyviä vähähiilihydraattisempia vaihtoehtoja lempiruoilleni!   

xoxo Nelli

8 kommenttia

  1. Nam! Hyväsltä näyttää! Täällä toinen nachofani! Täytyypä kokeilla näitä!

    VastaaPoista
  2. Näyttää herkulliselta!
    http://westendmum.fi

    VastaaPoista
  3. Pakko ehkä testata tätä kevyempää versiota joskus, nachot on niiin hyviä!

    VastaaPoista

© Kochanie • Theme by Maira G.